Telekomavfall en affärsidé
Mobilnäten blir snabbare och bättre när de uppdateras och utvecklingen går snabbt. Men vad händer med den telekomutrustning som byts ut?
I dagsläget återvinns endast två procent på den globala marknaden för telekomutrustning. Svenska företaget Truecore arbetar med lösningar där kunder återbrukar fullt fungerande material. Deras motto är Rethink. Reuse.
– Branschen har jobbat på samma sätt sedan 2G-nätet. När basstationer ska uppdateras så byts allt ut. Trots att elektroniken eller kringutrustningen bara har några år på nacken och håller minst tio år till. Det är ett enormt slöseri med resurser. 90 procent av koldioxidutsläppen från telekomindustrin kommer från tillverkningen, säger Daniel Ryman, vd för Truecore.
Beteendeförändring
Samtidigt är storskaliga byten av elektronik en komplicerad process som styrs av långa avtal med underleverantörer.
– De stora bolagen som Ericsson och Nokia inser problematiken, men vet att det blir krångligt. När vi väl kommer in i ett bolag blir det tydligt hur hanteringen av gammalt elektroniskt material går till, säger Daniel Ryman och tillägger:
– Vi belyser oftast bristerna och vill förändra beteenden och det kan vara skitjobbigt för kunden.
Problemlösare
Truecore har idag en lagerlokal på 4 000 kvadratmeter i Trollhättan där mängder av telekomutrustning samlas in, sorteras, testas och får nya garantier innan de säljs vidare.
– Våra primära kunder är mobiloperatörer ute i världen, ofta i länder som inte har samma slit och släng-mentalitet som här. Vi säljer reservdelar eller hela system. Kunden ser att de kan sänka sina kostnader med 60 procent. När det råder komponentbrist eller när basstationer slås ut i Ukraina kan vi leverera snabbt. Det blir bättre för miljön. Vi blir en problemlösare, avslutar Daniel Ryman.