Elektricitet i tankarna
Är det ett passagerarplan? En färja? En vägvält eller ett renhållningsfordon? Oavsett så förväntas el bli framtidens huvudsakliga drivmedel.
Att privatpersoner kör elbilar är ingen nyhet. Räckvidd och prestanda ökar och de flesta tillverkare ställer om från fossila drivmedel samtidigt som infrastruktur för billaddning byggs ut överallt. Från och med 2035 kommer dessutom nya bilar och skåpbilar som säljs i EU inte få generera några koldioxidutsläpp.
Även inom branschen för tyngre fordon börjar elektrifieringen märkas. Bland annat har Nordisk Återvinning Service AB beställt fem Volvo FE Electric lastbilar som kommer användas för avfallshämtning i Göteborg. Något som Göteborgs Stad, Kretslopp och vatten, kravställt i sin upphandling. Drivlinan består av två elmotorer i kombination med en 2-växlad växellåda och batteriteknik som ger en räckvidd upp till 300 km.
Affärsverken i Karlskrona har genomfört tester med batteridrivna renhållningsfordon.
– Vi skulle gärna gå över till eldrift på sikt. Både Volvo och Scania driver projekt med eldrivna renhållningsfordon. Vi blev tillfrågade om vi ville testa deras fordon på avfallsinsamlingen, vilket gav gott resultat, säger Fredrik Jacobsen, operativ chef på Affärsverken.
Dynapac först i världen med eldrivna vältar. Foto: Dynapac
På vägen
Ett annat företag med Karlskronakoppling är Dynapac som tillverkar anläggningsmaskiner som i huvudsak drivs med dieselmotorer, men även här blåser förändringens vindar. Dynapac kommer bli först i världen med helt elektrifierade vältar som serietillverkas i Karlskrona. De nya vältarna kan utföra en hel dags arbete på en laddning. Något som möjliggör mer hållbara vägarbeten i framtiden. Dynapac vill dessutom ta fram adaptrar som gör det möjligt för vältar att använda laddstationer för vanliga bilar.
Regional, batteridriven flygtrafik kan snart bli verklighet. Visionsbild: Heart Aerospace
I luften
Att lyfta blicken från marken och se eldrivna flygplan på himlen kan bli allt vanligare. Storskaliga passagerarplan på långa distanser är fortfarande inte realistiskt, men att flyga kortare sträckor kommer sannolikt bli verklighet. En rapport anger att cirka 40 procent av flygets koldioxidutsläpp kommer från just korta sträckor upp till 200 mil.
Heart Aerospace är ett svenskt företag som kommit långt i utvecklingen med batterielektriska regionalflygplan. Deras modell ES-30 är ett har en standardplatskapacitet på 30 passagerare med nollutsläppsräckvidd på 200 kilometer, en utökad hybridräckvidd på 400 kilometer med 30 passagerare. Planen är att ES-30 ska tas i bruk 2028.
Hurtigrutens Sea Zero siktar på att bli världens mest energieffektiva kryssningsfartyg. Visionsbild: VARD Design
Till sjöss
Elektriska färjor börjar tas i bruk i världen. Inte minst på sträckan Helsingborg-Helsingör där företaget ForSea är pionjärer inom högfrekvent trafik med elfartyg. Varje färja drivs av 640 batterier, vilket gör resan fri från utsläpp, tyst och med mindre vibrationer. Laddning sker i hamn och tar sex till nio minuter.
I grannlandet Norge tar den klassiska kryssningslinjen Hurtigruten ett större kliv och planerar att göra hela sin flotta eldriven. Projektet heter ”Sea Zero” och är ett koncept för att konstruera världens mest energieffektiva kryssningsfartyg. Fartygen ska drivas med 60-megawattimmars batterilösningar i kombination med vindteknik och infällbara segel med solpaneler. Batterinivåerna ska synas på fartygets sidor, dessutom blir kommandobryggan mindre tack vare smart AI-manövrering. Båtarna planeras att tas i bruk 2030.
Affärsverken i Karlskrona börjar också elektrifiera sin skärgårdstrafik. Under sommaren 2024 kommer en eldriven båt att tas i bruk som citytur. Båten i sig är en ombyggd rundtursbåt tillverkad på Hasslövarvet. Framtiden för elfordon känns onekligen som att den bara börjat.
Källa: Göteborg Stad, Dynapac, Heart Aerospace, ABB/ForSea, Hurtigruten