Vi måste våga utmana
Det kunde ha varit en start-up i en högteknologisk metropol. Men nu är det kommunägda Affärsverken i Karlskrona som tar sig an framtidens utmaningar. Med stort mod och nyfikenhet mobiliseras medarbetarnas egen kreativitet.
Affärsverken har en egen innovationsavdelning, Kompassen, och två innovationscoacher från företaget 10X Labs som hjälps åt att ta vara på den kraft, kunskap och erfarenhet som sitter i väggarna. Satsningen har varit mycket inspirerande för medarbetarna, inte minst för dem som aldrig förut ägnat sig åt innovation.
– Vi har jobbat med reglerade verksamheter sedan 1907. Vi måste våga utmana sånt som alltid gjorts på samma sätt för att ta reda på hur vi ska kunna vara lika starka om fem år, säger innovationsledare Malin Ahlgren.
Metodiskt förarbete
Den första innovationssprinten, Expedition Edison, fokuserade på en energimarknad i förändring. Den följde en etablerad process för innovationsarbete som löper över tio veckor. Med hjälp av innovationscoacherna Fredrik Andrén och Sebastian Sjöberg fick tre frivilliga medarbetare från olika avdelningar lära sig att steg för steg bygga något nytt. Något att vara stolta över och som Affärsverken behöver. Först gjorde de en analys av omvärlden genom omfattande fältstudier kring tekniker, trender och behov. Det var lärorikt och gav spännande insikter.
– Vi intervjuade våra kunder om vad de verkligen vill ha. Det gedigna förarbetet gjorde det lättare att sila idéer, smalna av projektet och bli säkra på vad vi ville nå fram till, säger Lena Forsberg, som till
vardags administrerar elhandel, men som nu även axlat rollen som projektledare.
Balans tillsammans
Kollegan Jan-Erik Hellsén, utredningsingenjör inom elnät, är särskilt förtjust i hur processen gav alla i gruppen mod och möjlighet att tända till och sjunga ut:
– Vi kunde släppa all prestige och rädsla för att ha fel. Vi fann en röd tråd och tog oss fram tack vare processen och den tillåtande kultur som vi tillsammans skapade.
I processen, och efter avstämning med vd Anna Wallin, utkristalliserade sig ett par sammanlänkade koncept. Trion hade kommit fram till att det stora, övergripande syftet skulle vara att hjälpa kunder förstå hur pass balanserade de är när det kommer till hur mycket koldioxid de tillför atmosfären. För att konkret kunna lyfta fram värdet för elkunderna föreslog de att Affärsverken skulle utveckla en informativ app liksom de egna underliggande systemen. Appen ska tydliggöra tjänsterna inom hållbar energi och visionen ”Balans tillsammans”. Koncepten vidareutvecklas till klara prototyper för att kunna testas fullt ut av kunderna.
– Det här blir riktigt bra, säger Jan-Erik Hellsén. Kunderna kommer att få en bild av sin påverkan, se sambanden och förstå hur de kan göra bättre val.
Det gäller att våga
Ett innovationsarbete har inte ett bestämt resultat likt ett utvecklingsprojekt, även om det ofta mäts mot tydliga mål. Enligt regeln ”70/20/10” ska 70 procent av en verksamhets resurser läggas på att upprätthålla den befintliga kärnverksamheten. 20 procent på att ta till sig och använda ny teknik för att förbättra befintliga produkter, tjänster och stödfunktioner. Medan de sista 10 procenten går till att utforska framtiden för vår industri. Den som vill skapa något helt nytt måste tillåtas agera utan de sedvanliga kraven på minskad risk och närliggande avkastning och istället mätas mot andra förväntningar.
– Innovation är ett sätt att arbeta för att ta sig an utmaningar som inte kan bemötas med de vanliga
verktygen. Vi hittar de mest lockande och spännande frågorna och föreslår alternativ på lösningar, vilka vi sedan anstränger oss för att motbevisa. Längs vägen skapar vi en innovativ kultur som vi kan dra nytta av även i arbetet med utmaningar som ligger utanför innovationsarbetet, säger Fredrik Andrén på 10X Labs. IT-systemadministratören Yvonne Jacobsson hoppade på projektet direkt.
– Det är häftigt att få tänka nytt utanför boxen på ett så pass etablerat företag. Annars blir man
lätt kvar i sin bubbla medan andra aktörer kör förbi. Nu jobbar vi med det som kunderna själva tycker är viktigast, och hjälper dem så de kan göra aktiva val och bli balanserade konsumenter.
Bra för hela organisationen
Affärsverken vinner mycket mer än kunskap. Det går en våg av energi från det faktum att ledningen vill satsa på innovation till att medarbetare från olika avdelningar får jobba ihop och utvecklas i sina roller och individuellt. Hela organisationen växer när idéer ur de egna leden resulterar i prototyper och verkliga förbättringar.
Nära från idé till verklighet
Affärsverken ser gärna att det egna drivet att utveckla ger ökat förtroende ute bland kunderna. Verksamheten är stor i Karlskrona, så framstegen kan snabbt få genomslag. Ändå är inte företaget större än att det går snabbt och smidigt att ta vara på idéer och skapa förutsättningar för att förverkliga dem. Trion från första expeditionen rekommenderar sina kollegor att anmäla sig när nu Affärsverken rekryterar till nästa innovationssprint med fokus på hållbarhet.
– Alla är välkomna, men ingen är tvingad. Det enda kravet är att man ska vara nyfiken. Innovationsarbete är otroligt roligt, säger Malin Ahlgren.
KRÖNIKA - Framåt med nyfikenhet
Man kan undra varför Affärsverken “ska hålla på med innovation”. För mig är svaret enkelt – det handlar om att bli kapabla att möta förändringarna i omvärlden rakt på, för annars blir vi omsprungna av nya krafter. Affärsverken har funnits i över 100 år, men en lång historia ger inte en trygg framtid. Därför måste vi, hela organisationen, lära oss hur vi uppfinner vår egen morgondag – igen och igen. Jag menar inte att vi på Affärsverken ska utveckla ny teknik från grunden. Jag är övertygad om att vår roll består i att använda nya verktyg och affärsmodeller i vår lokala verklighet. Detta ger våra kunder bättre möjligheter att leva i en hållbar stad. Under 2019 genomförde vi Expedition Edison, och nu höjer vi blicken för 2020 och ger oss iväg med Expedition Curie. Jag vill övertyga fler medarbetare att
luta sig in, och där har vi god hjälp av vår samarbetspartner 10X Labs.Själv tycker jag att det blir något speciellt när ett företag med vår typ av samhällsansvar väljer att innovera sin egen framtid. Då kan oanade saker hända.
Malin Ahlgren, Innovationsledare Affärsverken