Google Translate:

Självkörande framgång

De har redan kört om de stora drakarna inom lastbilsbranschen. Ett svenskt bolag som brinner för hållbarhet, som satsar globalt, inspirerar Kalle Anka – och tog sina första steg i Karlskrona.

 

Einride.jpg

Einrides grundare Filip Lilja och Robert Falck träffades när de gjorde lumpen i Karlskrona. Det skulle dock dröja några år innan de, tillsammans med Linnea Kornehed, sjösatte sin affärsidé som skulle utmana en hel bransch – att tillverka ett transportsystem med elektri­fierade och självkörande lastbilar.

– Grundbulten var hållbarhetsperspektivet, berättar Filip Lilja under ett snabbt besök i hemstaden Karlskrona när vi får möjlighet att göra en intervju. Vi såg hur växthuseffekten påverkade klimatet och visste att tekniken fanns för att minska koldioxidutsläppen där transportbranschen står för cirka 20–25 procent.

Företagets vd Robert Falck, som tidigare arbetat inom Volvo lastvagnar, såg hur de stora lastbilstillverkarna var inne på samma spår, men att omställningen till elektriska drivlinor gick långsamt.

– Det är en konservativ bransch som dras med enorma utvecklings- och fabrikskostnader som ska löna sig. Einride har inte det incitamentet och vi är inte någon lastbilstillverkare egentligen. Vi är ett teknikbolag som levererar en transportlösning direkt till slutkunden, säger Filip.

Bättre ekonomi, mindre utsläpp
Filip och Robert satte sig i ett konfe­rensrum i Karlskrona där de ritade upp en femårsplan för att förverkliga sin idé. 2016 startade de Einride, vars namn är hämtat ur fornnordiskan och betyder ”den som färdas ensam.” Bolaget köper in tekniken till lastbilarna från externa leverantörer och koncentrerar sig själva på mjukvaruutvecklingen.

– Grunden är vår Freight Mobility Platform, ett program som planerar alla transporter, samt förser kunden med realtidsinformation. Lastbilarna, som kallas podar och finns i en version för lastpallar och en för timmer, är elektriska med batterikapacitet på 20 mil och lastkapacitet på 12 ton, förklarar Filip.
Fordonet klarar sig utan förare på sträckor som lands- och motorvägar. I mer komplexa miljöer fjärrstyr en operatör på distans. Och när förare inte längre behövs, så behövs heller ingen hytt, vilket gör bilen lättare och enklare att elektrifiera. Den kan köra dygnet runt, laddas under ett stopp, och leverera i tid till mottagaren tack vare smart logistik.

– Sammantaget blir det bättre ekonomi när både löne- och bränslekostnader minskar. Det sätter såklart press på de stora tillverkarna där vi ser att man försöker skynda på sina utvecklings­processer, vilket är bra för alla. Vårt mål är att förändra branschen i grunden.

Och det är inte bara branschen som sneglar på Einride. Även infrastrukturen i Ankeborg har påverkats.
– Lastbilens design har en tydlig karaktär, vilket faktiskt inspirerade till en tecknad, självkörande motsvarighet i serietidningen Kalle Anka (nr 6, 2020), skrattar Filip.

USA nästa
Einride är inte ensamma på marknaden med autonoma transporter. Många är på gång med snarlika koncept, exempelvis företag som Google. Men en sak kommer Einride alltid att vara ensamma om.

– Vi var först med att få ut ett fordon i kommersiell trafik på allmän väg i maj 2019, säger Filip. Det har såklart givit oss ett försprång och mycket uppmärksamhet. Inte minst har privata finansiärer visat intresse. Enligt Dagens Industri har bolaget nära en kvarts miljard i riskkapital och kunder står på kö. Bland annat finns redan avtal med stora varumärken som Lidl, Schenker och Coca Cola för deras svenska transporter. Nästa steg är en satsning i USA där företaget rekryterar personal just nu.

– Det är en logisk utveckling. Transporter är en global fråga och i USA är behovet enormt, samtidigt som de har svårt att rekrytera chaufförer där. Landet har dessutom en mer progressiv syn på trafiklagstiftning som kan underlätta utvecklingen för självkörande fordon.

Säkrare arbetsplats
Filip Lilja vet att det finns en viss skepsis för den nya tekniken, men poängterar att Einrides pod är betydligt säkrare än en mänsklig förare. Den riskerar inte att bli trött, berusad eller distraherad. De operatörer som fjärrstyr bilarna har säkrare arbetsförhållanden på kontoret och får dessutom träffa kollegor istället för att sitta ensamma i en lastbil.

– Snart är det här standard och då har vi lärt oss att lita på tekniken. Inom en överskådlig framtid tror jag 90 procent av alla lastbils­transporter är baserade på liknande lösningar. På den marknaden är Einride redan ute ur startgroparna och på god väg att bli etablerade.

– Kunderna är nyckeln. De vet att hållbara transporter stärker deras varumärken. Diesel­drivna fordon kommer få det tufft.

Innan vi avslutar intervjun med en fotosession vill Filip Lilja lägga till en lokal detalj.

– Företaget är baserat i Stockholm, Göteborg och Silicon Valley, säger han. Vi är 80–90
anställda och växer stadigt. Men än så länge har vi alltid kick off i Karlskrona – eftersom
det var här resan började!