Omställningens tid
Ska vi uppnå hållbarhet så är sättet vi förflyttar oss på en utmaning. Men hur ställer vi om på bästa sätt? Det är något som Henrik Ny och kollegorna på Blekinge Tekniska Högskola försöker kartlägga.
Frågorna kring hållbara transporter är större än elbilar och laddstolpar. Det handlar i slutändan om samhällsbyggnad.
– Vi på högskolan höjde blicken och tänkte att om vi bygger samhällen rätt kanske vi inte behöver förflytta oss så mycket. Vi kan ha färre bilar i centrum, eldriven kollektivtrafik, mer cyklar och lösningar som samåkning eller delningstjänster. Där finns också en stor beteendetröskel att komma över, säger docent Henrik Ny på BTH.
Han konstaterar att vi människor ofta är fast i gamla tankemönster, men att vägen fram är att visa på det du vinner istället för det du förlorar.
– Jag känner mig positiv för det kommer nya lösningar hela tiden. Det handlar bara om att synliggöra dem.
Nödvändigt, möjligt, lönsamt
På BTH bedrivs flera forskningsprojekt kring transporter. Henrik beskriver några:
– Ur ett regionalt perspektiv har vi tittat på kollektivtrafik och bränslen. Vi kom fram till att det fanns en potential med elbussar och testade det i åtta kommuner samt hur man får in hållbarhetstänket redan i upphandlingssystemen. Vi är med i EU-projektet Interconnect som handlar om fossilfri trafik över Östersjön. Vi har också vår egen rapport, Vägval 2030, som är en färdplan för snabbomställning till hållbara persontransporter i Småland och Blekinge.
Han slår fast att omställningen är nödvändig, men också praktiskt möjlig – och dessutom lönsam.
– Och om vi kan se det på en regional nivå, varför skulle inte det gå att applicera på hela Sverige och i förlängningen världen?
Göra skillnad
Utmaningarna är många, ändå upplever Henrik att det arbete som BTH gör får genomslag.
– Det finns en klimatlag kring omställningsarbete som utvärderas varje mandatperiod. Försäljningsstopp för fossilbilar och fossila bränslen innan 2030 diskuteras nu, samt stöd till konvertering av fordon och bilpooler. Det här är saker vi har varit med och påverkat, säger han, men poängterar att BTH bara kan ta ut färdriktningen. Besluten ligger i slutänden hos företag och politiker.
– Vi kan få ner utsläppen tillräckligt snabbt, men då krävs en kraftfull omställning på alla plan inom politik, näringsliv och civilsamhälle. En fördel är att mycket av det vi bör göra snabbt kommer att löna sig.