Halvvägsrapport
Måndagen den 4 maj träffas Expedition Curies deltagare i ett mötesrum på Affärsverken. Om en kvart ska de presentera sitt arbete så här långt inför sin VD, Anna Wallin. Det är en minst sagt nervös stämning i rummet. Minuterna går ovanligt långsamt och det känns att något står på spel. Deltagarnas uppgift är att presentera de behov som teamen har kartlagt. Anna Wallins uppgift blir att välja ut vilka behov och därmed vilka frågeställningar som är mest strategiskt relevanta för Affärsverken just nu. De kommande veckorna kommer Styrbord och Babord att utveckla lösningar som svarar mot de utvalda behoven.
Så börjar det äntligen, Sebastian Sjöberg från 10X Labs, som leder innovationssprinten tillsammans med Fredrik Andrén, hälsar välkommen och inleder presentationen.
- Vi är inte här idag för att presentera idéer, även om det finns en och annan idé i bakfickan på deltagarna. Vi är här för att berätta om de behov som kartlagts och om de frågeställningar som har uppdagats, värdefulla frågor att finna svar på. Som vi alla vet så lever vi i en mycket speciell tid. Ingen vet hur världen kommer att se ut på andra sidan pandemin. Jag vill därför uppmuntra er till att fundera över hur Affärsverken kan ta tillfället i akt att ta ett ledarskap? Kan vi se Expedition Curie som ett verktyg att göra nya val? Vad lämnar vi kvar och vad tar vi med oss in i framtiden?
Vinitha Flydén från Babord stiger fram och börjar berätta om vilka steg de har tagit i processen.
- Vi började med att formulera ett gemensamt syfte för Expedition Curie som lyder - Global trygghet genom lokal och hållbar balans tillsammans. Det är alltså det vi strävar mot! Sedan gjorde vi observationer i samhället och det vi letade efter var nya beteendemönster. Med hjälp av verktyget "How to Map the Future" grupperade vi observationerna i olika kluster på en karta. Vi tittade närmare på dessa kluster och försökte avgöra vilka behov som låg bakom våra iakttagelser. Vi stötte och blötte, la till, tog bort och omformulerade. Till slut kom vi fram till fyra behov som vi vill presentera här idag och vi känner att alla fyra har bäring mot expeditionens gemensamma syfte.
Deltagarna i team Babord presenterar behoven av att förstå sina egna drivkrafter och dela med sig av sina resultat, att vara en del av ett större syfte, att uppleva en framtid som man känslomässigt motiveras av och behovet av ett oberoende levnadssätt. De redogör också för vilka frågeställningar som kan kopplas till behoven. Frågor som de skulle vilja arbeta vidare med under andra hälften av expeditionen.
Babords frågeställningar:
- Kan engagerade grupperingar ta sig an nya utmaningar på ett öppet och inkluderande sätt?
- Kan ett delat engagemang leda till ökade möjligheter till förändring?
- Kan kunskap och förståelse för hur vårt agerande idag påverkar framtiden ge ett konsekvenstänk som motiverar oss till att göra bättre val tidigare?
- Kan ett oberoende levnadssätt göra oss kapabla till smartare och mer långsiktiga val?
- Kan kriser ha mindre negativ effekt på oss om vi lever på ett oberoende sätt?
Efter Babords framförande så är det Styrbords tur att lägga fram sina resultat. Robert Malmgren håller ihop presentationen och berättar om hur teamet har gått till väga.
- Det behovsunderlag som vi vill presentera här idag har vi tagit fram genom omvärldsanalys och fältstudier. Fältstudierna gjorde vi först genom riktade intervjuer och sedan åkte vi ut till Mältan och ställde frågor och bjöd på fika. Vi kommer att presentera följande tre behov:
behovet av att känna trygghet, behovet av att vara kunnig och behovet av delningstjänster. Även Styrbord delger vilka frågeställningar som de skulle vilja ta med sig vidare in i processen.
Styrbords frågeställningar:
- Hur lagrar vi överskottsel?
- Kan vi lära kunden att styra sin egen elförbrukning?
- Hur utvecklar vi befintliga informationskällor, och vilka nya källor behöver vi skapa på Affärsverken?
- Kan vi göra kunden mer kunnig om vi involverar den i våra experiment?
- Hur inkluderar vi kunden i att bygga ett mer balanserat samhälle?
- Vad och hur vill kunden dela?
- Vad avgör om kunden vill dela? Pris, miljö, bekvämlighet?
Det är tydligt att deltagarna i expeditionen har kommit en god bit på vägen och trots nerver så talar alla med övertygelse och engagemang. Under presentationens gång gäller det dock att påminna sig om syftet med denna halvvägsrapport - vad är det egentligen deltagarna vill förmedla? Det är som om hjärnan väntar på svar, lösningar och idéer. Något konkret att ta ställning till. Men det här är som sagt ingen presentation av fullfjädrade idéer, de kommer senare. Deltagarna delger något mer grundläggande, nämligen vilka behov som expeditionen ska svara till.
Efter deltagarnas framföranden är det Anna Wallins tur att kommentera och välja ut vilka behov som expeditionen ska prioritera.
- Tusen tack för dessa fantastiska utvecklingsarbeten. Jag är jätteimponerad och lite rörd. Jag brinner för denna typ av arbete, som är oerhört viktigt. Jag är extra glad att ni har gjort denna ansträngning trots rådande situation. Att upprätthålla går ganska bra, men just utveckling och fördjupning är utmanande i dessa tider, så det är mycket, mycket bra jobbat! Jag är tacksam om jag kan få sätta mig ned och göra någon form av värdering innan jag väljer bort någonting. Ni har fångat många bra insikter redan och det kommer att vara svårt för mig att reducera behov. Det finns ett före och ett efter den här krisen och vi ska vara noga med att inte ta med oss fel saker till den andra sidan.
Anna Wallin undrar vilka utmaningar som teamen har stött på och efter lite betänketid så delar de med sig av sina erfarenheter. Här är några olika röster:
- Det är tydligt att vi på Affärsverken har en kultur där vi går på lösningen i första hand. Redan de två första veckorna i expeditionen gick jag mot möjliga lösningar, innan jag greppade det här med experiment och fältstudier, det tog en stund innan jag förstod att mina idéer finns kvar där framme.
- Det som jag har fått öva mig på är att tänka större, det är lättare att komma på små förbättringar, det är mycket svårare att tänka i globala termer, det har varit utmanande.
- Att delta i expeditionen är att leva i frustration, för det finns inga svar, bara fler frågor. Det tar mycket kraft och det ger mycket kraft. Det är häftigt, utmanande och ibland frustrerande, men man lär sig mycket av att inte veta vart man ska.
- Det är häftigt att känna att våra olika kompetenser kompletterar varandra i den här sprinten, expeditionen samlar våra kunskaper.
Expedition Curie har kommit halvvägs, resterande fem veckor kommer att handla om att skapa idéer, utföra experiment och bygga prototyper. När Anna Wallin har valt ut de behov som är mest strategiska för Affärsverken, så vet expeditionen i vilken riktning de ska gå. Den 3 juni presenteras konkreta idéer.