Google Translate:

Konsten att förälska sig i en fråga

Expedition Curie rullar på och deltagarna gör sig nu redo att gå in i den femte veckan av denna tio veckor långa innovationssprint, som drivs av Kompassen, Affärsverkens innovationsavdelning. Under de senaste två veckorna har deltagarna kartlagt mänskliga behov, tagit fram lösningar och testbara idéer, gjort fältstudier och övat sig i konsten att förälska sig i en fråga.

 

Del 3.png

Vecka 3

Den tredje veckan i Expedition Curie handlade om att specificera vilka behov som ligger bakom de observationer som deltagarna gjorde under den inledande veckan. Uppgiften var att formulera behoven och sedan gruppera och analysera dem. För att testa om behoven stämde genomfördes kvalitativa fältstudier i form av individuella intervjuer. Här är några av de behov som teamen kartlade:

  • Människor har ett behov av att sträva mot hållbarhet och bekvämlighet, att ta ansvar utan att göra avkall.
  • Människor har ett behov av att känna sig pålästa och kapabla och behöver därför trygga och trovärdiga informationskällor.
  • Människor har ett behov av att känna trygghet, framåtanda och initiativkraft.
  • Människor har ett behov av att vara oberoende.
  • Människor har behov av att kunna ta eget ansvar för miljön på ett praktiskt och enkelt sätt.
  • Människor har ett behov av att förstå framtida konsekvenser och effekter redan idag.
  • Människor har ett behov av att vara en del av en gemenskap och stå på den “goda sidan”.

Vecka 4

Under vecka fyra fokuserade deltagarna på att utveckla och precisera behovsformuleringarna. De fick sedan i uppgift att ta fram testbara idéer till varje behov genom att fylla i en mall. Mallen innehöll åtta olika parametrar som deltagarna fick ta hänsyn till; observation, behov, MTP (Massive Transformative Purpose), teknologi, affärsmodell, kund, effekt och till sist en ruta för att beskriva idén.

- Parametrarna är där för att komma ihåg viktiga aspekter och skapa en slags röd tråd genom konceptet, från observation till konkret idé. På så sätt övar sig deltagarna på att skapa välgrundade idéer, menar Fredrik Andrén från 10XLabs.

För att testa sina idéer gick teamen till väga på olika sätt. Några använde ytterligare mallar och några gjorde kundintervjuer på Mältan ÅVC.   

Testbara idéer och insikter från fältstudier

Den 24 april presenterade de två teamen sina resultat inför medarbetare på Affärsverken och expeditionens inbjudna observatörer. Team Babord delade med sig av idén att ”Adoptera ett kvarter” och på så sätt ta extra ansvar för sin närmiljö. En liknande idé föreslog kvartersnära insamlingsstationer, där de boende skulle kunna ha bättre koll på hur mycket de återvinner och på så sätt värnar om miljön. Flera av Babords idéer handlade om hur man genom olika verktyg, såsom spelifiering, appar, AR och VR, skulle kunna visualisera konsekvenserna av vårt nuvarande leverne i framtiden och på så sätt påverka människor till ett mer hållbart beteende idag.

Team Styrbord presenterade idén om att sänka energitoppar genom batterilagring. En annan idé var att ta fram ett gemensamt förråd för kvarteret så att alla kan dela på verktyg och maskiner, uppladdade med hjälp av solpaneler på taket. Syftet är att uppmuntra till ett större ansvar för hållbarhet. Styrbord presenterade också idéer om hur Affärsverken skulle kunna kommunicera på nya, annorlunda sätt mot sina kunder i en strävan att göra Affärsverken till en trovärdig kunskapsspridare.

Deltagarna i Team Styrbord delade även med sig av sina insikter från fältstudierna på Mältan ÅVC:

- Jag är positivt överraskad av hur många av våra kunder som uttryckte att de gärna skulle vilja vara med i Expedition Curies kommande experiment. Det känns ju verkligen lovande, sa Yvonne Jacobsson.

- Jag är på ett sätt lite förvånad över att våra villakunder tar infrastrukturen och elförsörjningen för givet och förstå mig rätt, det är väl klart att de ska göra det, men frågan är hur vi engagerar och aktiverar en grupp till förändring om de upplever att allt är bra och att ingenting behöver ändras. Det gav mig en tankeställare, sa Martina Hansson.

Vad har varit den största utmaningen för deltagarna hittills i Expedition Curie, enligt dig som coach Sebastian Sjöberg?  

- Jag skulle säga att utmaningen ligger i att veta vad man vill lära sig. När du vill skapa nya saker som inte finns, måste du ha ett aktivt lärande. Du måste söka efter specifika lärdomar och ha en tydlig fråga som leder dig framåt. Istället för att leta svar är det viktigt att du försöker lära dig mer kring din fråga.

Veckans fråga till Yvonne Jacobsson och Björn Löwenadler:

Vad är din styrka i sammanhanget?

Yvonne:

- Jag är en sån som trycker på alla knapparna! Jag är en igångsättare och vill leverera resultat, ibland på gott och ont.

Björn:

- Jag tycker om att spåna fram idéer och är bra på att strukturera och visualisera dem.