Google Translate:

Utblick, inblick och ett gemensamt syfte

Vad är sig likt, trots stora globala förändringar? Vad brukade vara sant, som inte längre är det? När trivs du som bäst? Vilket större syfte engagerar dig? Under de två första veckorna av Expedition Curie har deltagarna fått frågor som blickar både utåt och inåt. Var och en av deltagarna har utmanats till att formulera vad som motiverar dem på djupet, för att sedan försöka samlas kring ett förenat syfte för Expedition Curie. Resultatet presenterades under skärtorsdagen inför inbjudna observatörer.  

 

Curie Sebastian S.jpg

Vecka 1

Expedition Curies första vecka startade med omvärldsanalys. Deltagarna fick i uppdrag att göra observationer med fokus på två saker. Vad är sig likt, trots att det råder stora förändringar i världen? Vad brukade vara sant, som inte längre är det?

De tyckte att uppgiften som sådan var konkret och att det var relativt enkelt att göra observationer. Däremot upplevde man det betydligt svårare att avhålla sig från att försöka hitta förklaringar till olika fenomen eller att komma med direkta lösningar på problem.

- Att försöka motstå reflexen att hitta lösningar utgör själva kärnan till expeditionens utmaning, säger Sebastian Sjöberg och Fredrik Andrén som leder innovationssprinten. Därför kommer deltagarna att få öva sig på att ställa välformulerade frågor istället för att ge snabba svar.  

Vecka 2

Den andra veckan av Expedition Curie präglades av personlig reflektion med avstamp i fyra frågor. När trivs du som bäst? Hur jobbar du då? Vad motiverar dig personligen? och Vilket större syfte engagerar dig? Det är till synes enkla frågor, men för att komma underfund med vad som driver dig krävs tid och närvaro, något som du kanske sällan ger dig själv.

Många av deltagarna tyckte att det kändes både ovant och välgörande att få tillfälle att tänka kring dessa frågor. Yvonne Jacobsson som även deltog i Affärsverkens första sprint och som därför var bekant med övningen, sa så här: 

- Det var verkligen kul att bli delaktig i de andras personliga drivkrafter, men det var också ett slags wake-up-call för min del. Jag inser nu hur svårt det är att hålla fast vid sitt “Varför”. Min insikt är att jag måste jobba tuffare och påminna mig själv oftare om vad som faktiskt driver mig. 

När deltagarna hade formulerat sina personliga “Varför”, så fick de två teamen, Babord och Styrbord, i uppgift att formulera detsamma för Expedition Curie. Vilket stort, engagerande och meningsfullt syfte ska vägleda expeditionen framåt? För att kunna formulera ett sådant syfte har de fått bekanta sig med begreppet Just cause, myntat av författaren Simon Sinek, som skrivit boken Start with Why

Ett Just cause är en formulering som efterfrågar fem kvaliteter:  

1. Positivt (det ska vara för något, inte emot)
2. Inkluderande (det ska vara något tydligt som skapar engagemang)
3. Serviceorienterat (det ska vara för någon annan än dig själv)
4. Resilient (det ska vara sant även vid stora förändringar) 
5. Idealistiskt (det ska vara något som är ouppnåeligt) 

De två teamen presenterade sina förslag på Just cause den 9 april inför expeditionens tre utomstående observatörer - Marcus Fredriksson från Karlskrona Kommun, Jörg Teichgraeber från Hyper Island och Claes Fischer från Blekingetrafiken.

Team Babords förslag på Just Cause för expeditionen:

“Tillsammans genom innovation och nyfikenhet visa vägen till en hållbarare och tryggare värld i balans för kommande generationer.” 

Team Styrbords förslag på Just Cause för expeditionen: 

“Trygghet till dig genom att skapa en stabil tillvaro så att vi alla kan engagera oss för en hållbar framtid.” 

Inga av teamen kände sig fullt färdiga med sina formuleringar. De tre observatörerna kom med värdefull feedback och deltagarna uppskattade verkligen deras input. Nu kvarstår utmaningen att slå ihop de två förslagen och enas om en formulering - ett förenat syfte för expeditionen - ett Just cause.  

Varför är det viktigt att formulera ett gemensamt syfte? Vi frågar Sebastian Sjöberg från 10X Labs:

- Det enda sättet att vara trygg när du vill göra genuint nya eller främmande saker, är att formulera solida hypoteser och testa dem. Men för att kunna välja mellan flera möjliga hypoteser måste du ha ett tydligt syfte eller ett “Varför”.  Ditt “Varför” hjälper dig och ditt team att avgöra vilka av dessa hypoteser som är mest värdefulla att besvara. 

Vad är en hypotes för något? Och vad är det för skillnad mellan en idé och en hypotes? 

- En idé är en oprövad tanke. En hypotes är en tydligt ställd fråga som går att besvara genom att utföra tester eller experiment. Ofta visar det sig att din hypotes är felaktig, vilket inte bör ses som ett nederlag utan som en viktig lärdom. Även ett negativt utfall har ett positivt värde, då det visar vad din organisation inte ska göra i framtiden. Om en hypotes inte stämmer går du tillbaka till ditt “Varför”, formulerar en ny hypotes och gör nya experiment, tills du finner ett svar som går att bygga vidare på, svarar Fredrik Andrén.

Exempel på observationer som gjordes under den första veckan: 

- Människor är sig lika på så sätt att de fortsätter vara sociala varelser, trots virus, självisolering och jobb hemifrån. 

- Oavsett stora förändringar så kommer Affärsverken alltid att hämta hushållsavfall i Karlskrona kommun. 

- Det brukade vara sant att elbilar bara var till för dem med mycket god ekonomi, men det är inte sant längre. 

- En sanning som fortsätter att vara en sanning är att de företag som redan har en stark relation till sina kunder, får en mer personlig relation i kristider. 

Veckans fråga till Lina Bergström och Daniel Poopuu: 

Vad vill du lära dig under expeditionen?

Lina:

- Nya sätt att tänka och agera, men framförallt tänker jag att det blir en övning i att vara trygg i att inte veta vad som händer.

Daniel:

- Jag vill lära mig massvis, särskilt av alla smarta människor som är med i Expeditionen. Jag vill lära mig mer om processen för den är väldigt nyttig. Jag vill lära mig att framföra mina idéer på ett bra sätt, underbyggt av processen.