Expedition Curie
Nu är det dags igen - vår andra innovationssprint, Expedition Curie, har startat! Från och med nu påbörjas en tio veckor lång innovationsprocess baserad på det beprövade konceptet Design Thinking. Expeditionen drivs av Affärsverkens innovationsavdelning, Kompassen, och består av medarbetare från Affärsverken som vägleds genom processen av 10xLabs.
- Vår nya innovationssprint har fått sitt namn efter den framstående forskaren Marie Curie, inledde Affärsverkens VD, Anna Wallin, på expeditionens uppstartsmöte.
- Marie Curie är den enda kvinnan i historien som erhållit två Nobelpris, ett i fysik och ett i kemi. Som kvinna i ett mansdominerat fält var hon utmanande och modig. Ni som nu gör er redo att påbörja Expedition Curie behöver vara just modiga, sa Wallin och fortsatte:
- Vi står inför globala utmaningar och just nu gör coronaviruset att vi står i en tid av ovisshet. Därför är jag extra stolt att vi som organisation klarar av att driva verksamheten som normalt, samtidigt som vi nu tar steg för att systematiskt tänka utanför våra vanliga processer. Detta möjliggör kreativt tänkande och kulturell förändring inom vår organisation. Kom ihåg att Expedition Curie är en process, det är resan som är målet. Se expeditionen som en utvecklingsresa för Affärsverken, men också för er personligen. Njut av de här veckorna och ta vara på tillfället!
Uppstartsmötet var planerat att äga rum på Affärsverken i innovationsavdelningen Kompassens nya lokal. Tanken var att deltagarna skulle få inreda det rum som ska bli expeditionens basläger, men på grund av det rådande smittskyddsläget så hålls alla Affärsverkens större möten digitalt. Därför kom expeditionens uppstart att ske via mötesplattformen Zoom.
Målet med Expedition Curie
Expedition Curie leds av Sebastian Sjöberg och Fredrik Andrén från 10X Labs, som under mötet redogjorde för sprintens syfte och mål.
- Affärsverken, liksom alla andra, står inför allt fler komplexa utmaningar, inledde Sebastian. En komplex utmaning är ny, svår att placera i fack och kan inte lösas enbart med tidigare erfarenheter. Den kräver att du skapar ny kunskap genom att experimentera.
I slutet av expeditionen har deltagarna som mål att presentera sex till tio initiativ till innovation. Av dessa ska helst två bli godkända för att utvecklas vidare. Vi hoppas att deltagarna får en praktisk kunskap om hur man uppfinner något som ännu inte finns men som borde göra det, säger Sebastian Sjöberg. Under de tio veckor som sprinten pågår försöker vi även skapa en kulturförändring internt, där innovation ska vara ett av flera verktyg för att lösa utmaningar och problem.
Vid det första mötet fick alla deltagare dela med sig av hur de kände inför expeditionen och många uttryckte spänning och förväntan. Björn Löwenadler sa så här:
- Jag ser fram emot att delta i expeditionen med skräckblandad förtjusning. Det är lätt att köra fast i vardagens hjulspår, men under de här tio veckorna kommer vi tvingas att bryta oss loss. Det ska bli fantastiskt skoj!
Expeditionens deltagare är indelade i två grupper, Styrbord och Babord, och kommer att arbeta i parallella spår under processens gång.
Veckans fråga till Martina Hansson och Jimmy Weandin:
- Varför valde du att kliva på expeditionen?
Martina:
- Jag vill ta reda på hur våra kunder tänker inför de stora utmaningar som vi står inför. Vad förväntar sig våra kunder av oss? Hur kan vi skapa en kanal som lyssnar utåt? Jag ser Expedition Curie som en möjlig kanal till förändring.
Jimmy:
- När jag först läste om expeditionen så kände jag direkt att det hade varit kul, men när jag såg hur mycket tid det skulle ta så tänkte jag ”det där hinner jag aldrig”. Men så blev jag tillfrågad om jag ville vara med, eftersom man ju gärna vill att det ska finnas med någon från varje avdelning. Så jag tog en diskussion med chefen och det gick att lösa!