Google Translate:

Nyhet 04 mars 2025

Vattenburen kollektivtrafik testas

Affärsverken, Blekinge Tekniska Högskola, CStrider och andra partners har deltagit i ett forskningsprojekt kring elektrifierad kollektivtrafik på vatten.

Som avslutning genomfördes testturer i Karlskrona där inbjudna fick möjlighet att provåka.

Att utveckla elektrifierad kollektivtrafik till havs är en utmaning för hela rederibranschen. Det kräver system som är ekonomiska, effektiva, säkra och med hög komfort för passagerarna.

CStrider är ett företag som arbetar med att utveckla lösningar för stadstrafik på vatten och knyta ihop stadsdelar som ett komplement till befintligt kollektivtrafik.

- Vi hade tidiga samtal med Affärsverken för de är en given partner. De har egen skärgårdstrafik, de äger elnätet och Karlskrona har de geografiska förutsättningarna med mycket öar, sund och fjärdar, säger Tobias Husberg, vd och grundare av CStrider, och tillägger att de också behövde det akademiska samarbetet med BTH för att kunna simulera flöden.

CStriders båtar är gjorda för att ta tolv passagerare åt gången och har en batterikapacitet på 18 timmar i det här projektet.

Förhoppningen är att båtarna ska kunna trafikera sträckor i Karlskrona i framtiden.

- I det här projektet har Affärsverken bidragit med vår expertkunskap inom elnät, laddinfrastruktur och erfarenhet av att driva skärgårdstrafik, inte minst med den elektrifierade rundtursbåten Elleskär, säger Anna Claesson, affärsområdeschef Båttrafik på Affärsverken.

Utifrån BTHs modellering och simulering ihop med faktisk trafikdata har scenarier anpassats efter Karlskronas förutsättningar.

- Om man tar pendeltrafik mellan Verkö och Trossö som exempel så visar BTHs simuleringar att den här lösningen kan spara upp till 20 minuter i restid per dag och minska energibehovet för resan med cirka 95 procent, säger Anna Claesson.