Nytt sätt att rapportera farligt avfall
Sverige behöver ha bättre kontroll på sitt farliga avfall. Därför skärps kraven på att verksamheter ska rapportera uppgifter om sitt farliga avfall till ett nytt avfallsregister. Från och med den 1 november ska verksamheter börja rapportera.
Regeländringar både 1 augusti och 1 november
En utökad anteckningsskyldighet börjar gälla den 1 augusti och berör alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in, behandlar samt mäklar eller handlar med farligt avfall. Från den 1 november ska dessa verksamheter börja rapportera in antecknade uppgifter om det farliga avfallet till det nya avfallsregistret hos Naturvårdsverket.
Den stora skillnaden mellan tidigare och nya regler är att företag och verksamheter ska rapportera in antecknade uppgifter om farligt avfall till ett nytt avfallsregister hos Naturvårdsverket. Hittills har uppgifterna enbart funnits antecknade hos varje verksamhet och behövt redovisas först på begäran av en tillsynsmyndighet.
Vem ska rapportera i avfallsregistret?
Alla verksamheter som
- producerar farligt avfall
- transporterar farligt avfall
- tar emot farligt avfall i insamlingsverksamhet
- mäklar eller handlar med farligt avfall
- behandlar farligt avfall.
Mer information om ny avfallsrapportering på Naturvårdsverkets webbplats.