Integritetspolicy
Det är viktigt för oss på Affärsverken att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Därför är vi öppna med hur vi samlar in, behandlar och delar med oss av den information som vi sparar om dig.
Detta är vår integritetspolicy – här beskriver vi vad vi använder dina personuppgifter till, hur vi skyddar dem och de rättigheter du har. Integritetspolicyn omfattar dig i egenskap av privatperson med en affärsmässig relation till Affärsverken.
Du kan alltid kontakta oss vid frågor kring integritet och dataskydd genom att skicka ett e-postmeddelande till oss på dataskydd@affarsverken.se.
I denna policy får du veta:
- Vilka personuppgifter vi samlar in
- Hur vi samlar in personuppgifterna
- Vad vi använder personuppgifterna till
- Hur länge vi sparar personuppgifterna
- Till vem vi lämnar ut personuppgifter
- Hur vi skyddar personuppgifter
- Dina rättigheter
- Personuppgiftsansvarig
- Dataskyddsombud
Vilka personuppgifter vi samlar in
Uppgifter som är kopplade till dig – namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer och kundnummer. Om du ansöker om autogiro lagrar vi ditt bankkonto bara till dess att autogirot är godkänt av banken.
Uppgifter kopplade till dina tjänster – avtalsnummer, identifikation av anläggningar och anslutningar såsom mätar-id, fastighetsbeteckning och abonnemangsnummer, användar-id till Mina Sidor samt faktura-, kredit- och ärendehistorik. För avfallskärl använder vi även koordinater. För bilar som passerar genom vågen på avfallsanläggningen sparar vi registreringsnummer.
Hur vi samlar in personuppgifterna
Vi samlar in och behandlar dina personuppgifter genom att:
- Du själv anger dem då du tecknar ett avtal eller använder våra tjänster.
- Du kommunicerar med oss via vår företagsmejl, växel eller kundservice.
- Uppgifterna finns i våra anläggningsregister.
- Vi får uppgifterna från tredje part genom exempelvis fullmakt, lagfart, kreditupplysning, SPAR-register, Karlskrona kommun.
Vad vi använder personuppgifterna till
Vi samlar in och behandlar dina personuppgifter för följande syften:
Tillhandahållande av tjänster
Vi behandlar personuppgifter för att identifiera dig som kund och för att leverera i enlighet med de avtal du valt att teckna hos oss eller tjänster du valt att utnyttja inom:
- Elanslutning och -leverans.
- Avfallshantering.
- Stadsnät och kommunikationstjänster.
- Värme- eller kylanslutning och -leverans.
- Bokning och charter av skärgårdstrafik.
Vi behandlar även dina personuppgifter för att ta betalt för de tjänster du använder, för kreditupplysningsändamål samt för att kunna ge dig support så som att avhjälpa fel och kunna hantera klagomål, tvister och reklamationer.
Kommunikation om tjänster
Vi behandlar även personuppgifter i vår kommunikation med dig. Det kan vara när vi skickar information till eller är i kontakt med dig om våra tjänster, såsom avbrottsinformation, påminnelser eller kundundersökningar.
Direktmarknadsföring
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster direkt till dig genom via brev, telefon, sms och e-post.
Myndighetsrapportering
Inom våra geografiska ansvars- och nätområden är vi ålagda att rapportera uppgifter till myndigheter samt Karlskrona kommun. Uppgifterna omfattar fastighets- och adressuppgifter.
Hur länge vi sparar dina personuppgifter
Vi sparar bara dina personuppgifter så länge det behövs och för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter.
Person- och kontaktuppgifter till dig sparas så länge du är kund hos Affärsverken och därefter som längst 36 månader efter utgånget år efter det att avtalsförhållandet upphört och det inte finns några kvarvarande fordringar.
Undantag gäller för fakturor och tillhörande underlag som i enlighet Bokföringslagen (1999:1078) sparas i sju år.
Till vem lämnar vi ut personuppgifter
Under tiden du är kund hos oss kan vi komma att lämna ut personuppgifter till:
- De underleverantörer vi anlitar för att tillhandahålla våra tjänster, exempelvis för grävarbeten. Utlämning till underleverantörer styrs alltid av särskilda avtal för att säkerställa integritet och säkerhet för dina personuppgifter.
- Branschspecifika myndigheter och Karlskrona kommun.
- Polis eller annan myndighet på begäran enligt lag och myndighetsbeslut.
Hur vi skyddar dina personuppgifter
Vi arbetar kontinuerligt med att kontrollera och förbättra vår säkerhet, vi har vidtagit organisatoriska och tekniska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter. Dessa åtgärder omfattar vår personal, våra IT-system och våra lokaler i syfte att säkerställa konfidentialitet, riktighet och tillgänglighet för dina personuppgifter.
Åtkomst till dina personuppgifter ges endast till de på Affärsverken som behöver dem för sina arbetsuppgifter. Behandling av personuppgifter övervakas och kontrolleras systematiskt.
Dina rättigheter
När vi behandlar dina personuppgifter har du följande rättigheter:
Rätt till tillgång
Du har rätt att kostnadsfritt en gång om året begära ett registerutdrag där vi sammanställer de personuppgifter vi har om dig och skickar till din folkbokföringsadress. Registerutdraget ska vara dig tillhanda inom en månad efter att din begäran inkommit, om inte det kan uppfyllas kommer vi att ange särskilda skäl för detta.
Begäran om registerutdrag ska vara skriftlig och underskriven av dig samt innehålla namn och personnummer, samt märkt med ”Begäran om registerutdrag enligt GDPR”. Du kan enbart begära registerutdrag om dina egna personuppgifter. Begäran skickas med post till Affärsverkens postadress, se sista sidan i denna policy. Begäran kan också lämnas in i receptionen.
Rätt till rättelse
Du har rätt att utan dröjsmål få dina personuppgifter ändrade eller korrigerade, exempelvis vid namnbyte eller adressändring. Affärsverken uppdaterar dina personuppgifter när vi får kännedom om förändringen, du får också gärna kontakta kundservice 0455-783 75 för att få dina uppgifter ändrade.
Rätt till radering
Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter då:
- de inte längre är nödvändiga för de ändamål som de samlades in för
- du invänder mot en avvägning av berättigat intresse som vi har gjort och det saknas berättigat intresse för oss som väger tyngre.
Vi har dock rätt att fortsätta behandlingen och inte tillmötesgå din begäran om radering i de fall behandlingen är nödvändig för:
- att uppfylla en rättslig förpliktelse
- att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
Rätt till invändning
Du har rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter som vi gör baserat på intresseavvägning.
Rätt till begränsning
Du har rätt att begära en tillfällig begränsning av vår behandling av dina personuppgifter i fall där:
- du bestrider personuppgifternas korrekthet, under en tid som ger oss möjlighet att kontrollera om personuppgifterna är korrekta
- behandlingen är olaglig och du motsätter dig att personuppgifterna raderas och i stället begär en begräsning av vår användning
- vi inte längre behöver personuppgifterna för våra ändamål, men du behöver uppgifterna för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
- du har invänt mot en intresseavvägning av berättigat intresse som vi har angett för ett ändamål, under den tid som vi behöver för att kontrollera om våra berättigade intressen väger tyngre än dina intressen att få uppgifterna raderade.
Personuppgiftsansvarig
Affärsverken Karlskrona AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som omfattas av denna policy. Personuppgiftsansvaret omfattar även dotterbolagen Affärsverken Elnät AB samt Affärsverken Energi AB.
Affärsverken Karlskrona AB
Organisationsnummer: 556049-4733
Adress: Box 530, 371 23 Karlskrona
Besöksadress: Norra Smedjegatan 53, Karlskrona
Växel: 0455-783 00
Kundservice: 0455-783 75
E-post: info@affarsverken.se
Webbplats: www.affarsverken.se
Dataskyddsombud
Affärsverken Karlskrona AB har utsett ett dataskyddsombud som objektivt kontrollerar att verksamhetens personuppgiftsbehandling sker i enlighet med gällande lagstiftning och denna policy. Vid frågor om eller invändningar mot vår personuppgiftsbehandling kan du vända dig till dataskyddsombudet.
E-post: dataskydd@affarsverken.se