Google Translate:

Avbrottsersättning

Kunder som är direkt anslutna till Affärsverken Elnät i Karlskrona AB:s elnät har rätt till avbrottsersättning om uttagspunkten är elektriskt frånkopplad i en eller flera faser under en sammanhängande avbrottsperiod om minst tolv timmar. En avbrottsperiod som varat i minst tolv timmar anses vara avslutad vid den tidpunkt avbrottet upphörde om överföringen av el därefter fungerat oavbrutet i minst två timmar.

Felanmälan

Eftersom vissa avbrott inte registreras automatiskt i våra system krävs det en felanmälan från kund för att dessa avbrott skall komma till vår kännedom. Vid omfattande avbrott som berör många kunder behövs ingen särskild felanmälan.

Undantag

Avbrottsersättning utgår inte om avbrottet beror på kundens försummelse, om avbrottet gjorts för att vidta åtgärder av elsäkerhetsskäl eller för att upprätthålla god drift- och leveranssäkerhet, om avbrottet ligger utanför nätföretagets kontrollansvar eller om avbrottet beror på fel i stamnätet. Avbrottsersättning utgår heller inte till kunder som var frånkopplade då avbrottet påbörjades.

Ersättningsbelopp

Ersättningsbeloppet beror på avbrottets längd och utgår som en procentsats av kundens beräknade årliga nätkostnad. Lägsta ersättningsbelopp utgår som en procentsats av gällande prisbasbelopp, avrundat till närmast högre hundratal kronor. Ersättningen för en avbrottsperiod kan högst uppgå till 300 procent av kundens årliga nätkostnad, och kan därmed bli lägre än vad som framgår av kolumnens minimibelopp.

 

Avbrottsperiod i timmar Ersättning i procent av
beräknad årlig nätkostnad
Minimibelopp i kronor
12–24 12,5 % 1 200 kr
24–48 37,5 % 2 400 kr
48–72 62,5 % 3 600 kr
72–96 87,5 % 4 800 kr
96–120 112,5 % 6 000 kr
120–144 137,5 % 7 200 kr
144–168 162,5 % 8 400 kr
168–192 187,5 % 9 600 kr
192–216 212,5 % 10 800 kr
216–240 237,5 % 12 000 kr
240–264 262,5 % 13 200 kr
264–288 287,5 % 14 400 kr
>288 300 % 15 600 kr

 

Utbetalning

Ersättningen utbetalas till kund genom i första hand kreditering på kommande faktura eller fakturor. Avbrottsersättning ska utbetalas senast sex månader från utgången av den månad då nätföretaget fått kännedom om avbrottet. Om utbetalningen inte sker i tid tillkommer ränta enligt 6§ räntelagen (1975:635). För kunder med förfallna fordringar kan dessa kvittas mot ersättningen. Avbrottsersättningen reduceras då med fordringens belopp. Möjligheten till kvittning gäller inte tvistiga fordringar.

Tvåårsgräns

Kund som inte fått avbrottsersättning måste göra anspråk på ersättning inom två år från det att avbrottet upphörde, annars går rätten till avbrottsersättning förlorad.

Jämkning

Enligt ellagen får nätföretaget besluta om jämkning ska ske av avbrottsersättningen om arbetet med att få igång överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta arbetstagarna för betydande risker. Jämkning får även ske med hänsyn till nätföretagets ekonomiska förhållanden.

Avbrottsersättning och skadestånd

Avbrottsersättningen påverkar inte kundens rätt att begära skadestånd. Avbrottsersättning skall dock avräknas från skadestånd som betalas på grund av samma avbrott enligt andra bestämmelser i ellagen eller annan lag. Rätten till skadestånd är för konsumenter reglerad i ellagen. Rätten till skadestånd finns även med i Allmänna avtalsvillkor NÄT 2012.

Lagar, föreskrifter och avtal

Närmare information om regler finns i ellagen, kapitel 10 och 11, samt föreskriften EIFS 2013:4. Bestämmelserna är även med i Allmänna avtalsvillkor NÄT 2012.

Vägledning och möjlighet till prövning

För att få vägledning om exempelvis jämkning av skadestånd eller om undantag gäller kan ni vända er till Konsumenternas Energimarknadsbyrå eller till en kommunal konsumentvägledare. Om ni vill få beslutet prövat kan ni vända er till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol.