Om det blir strömavbrott
Vi lägger ut driftinformation på vår webbplats och skickar ett sms till våra elnätskunder när vi har strömavbrott inom vårt nätområde.
Felsökning och felanmälan
Gör en enkel felsökning innan du felanmäler strömavbrottet:
- Kontrollera säkringarna – Slå till automatsäkringar eller byt ut trasiga porslinssäkringar.
- Kontrollera jordfelsbrytare – Slå till jordfelsbrytaren om den slagit ifrån. Kvarstår problemet, så är det något fel i din anläggning.
- Strömlöst hos grannarna – Saknar även grannarna ström är det troligt att felet beror på elnätet.
- Driftinformation – Sök information om driftstörning på vår webbplats.
- Avbrottsavisering via SMS – Om nätavtalet är skrivet på dig så skickas ett SMS när vi har avbrott i elnätet.
Om du är fortsatt strömlös efter att ha felsökt din anläggning ber vi dig att felanmäla strömavbrottet till oss på telefon 0455-783 75 vid ordiniarie öppettider. Övriga tider når du oss på journummer 0455-800 25.
Avbrottsersättning
Om du drabbas av ett sammanhängande strömavbrott om minst 12 timmar har du vanligtvis rätt till avbrottsersättning. Du kan läsa mer information om när du är berättigad till avbrottsersättning och om skadestånd vid strömavbrott via länkarna längre ner.
Eftersom vissa avbrott inte registreras automatiskt i våra system krävs det en felanmälan ifrån dig som kund för att dessa avbrott skall komma till vår kännedom. Vid omfattande avbrott som berör många kunder behövs ingen särskild felanmälan.
Har du ytterligare frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.
Länkar