Frågor och svar om el

Här får du svar direkt på webben på de vanligaste frågorna inom el som våra kunder ställer till oss. Du kan även kontakta vår kundservice direkt om du inte hittar det du söker eller vill ha ett personligt svar.
Tipsa oss gärna via mail om du inte får svar på din fråga: info@affarsverken.se

Avtal

Som elkund har du alltid två olika avtal; nätavtal och elavtal.

Nätavtal har du med elnätföretaget som äger elnätet där du bor. Eftersom det gäller för en specifik plats, kan du inte flytta med dig nätavtalet utan måste teckna ett nytt när du flyttar.
Mer om nätavtal hos oss på Affärsverken

Elavtal har du med elhandelsföretaget som levererar elen du använder. Oavsett var du bor, kan du fritt välja elhandelsföretag att teckna avtal med och du kan även ta med dig ditt elavtal om du flyttar. Hos oss kan du välja mellan flera olika elavtal.
Mer om elavtal hos oss på Affärsverken

Hos oss väljer du mellan flera olika avtalstyper; nordenpris, rörligt elpris, 50/50-pris och Karlskronaportföljen eller Sverigeportföljen.

Mer information om våra elavtal

Om du inte tecknar ett elavtal med något elhandelsbolag blir du anvisad en leverantör. Inom Affärsverkens nätområde är det Affärsverken Energi AB som är anvisningsleverantör. Du får då ett anvisat avtal med anvisat pris av oss, som oftast är högre än ett avtalspris. Du kan när som helst välja att teckna ett elavtal.

Du kan göra det via vår webbplats på "Teckna avtal"  eller kontakta vår kundservice.

Till Teckna elavtal via webben

Till kundservice

Senast 60 dagar innan avtalet löper ut får du ett nytt avtalsförslag från oss. Om inget aktivt val görs förlängs avtalet med ett år per automatik, med de priser och villkor som gäller sista dagen i månaden. Undantag kan gälla för äldre avtal.

Elnätsföretaget äger nätet/ledningarna som elen transporteras via. I Karlskrona äger Affärsverken nätet/ledningarna. Du måste alltid ha ett nätavtal för din anläggning.

Elhandelsföretaget levererar el och du väljer aktivt vilken aktör i Sverige du vill köpa el av.
Hos oss kan du köpa el/teckna elavtal med Affärsverken Energi AB

 

Flytt

Ja. Om du flyttar inom vårt nätområde flyttar vår kundervice enkelt med ditt elavtal. Flyttar du utanför vårt nätområde, behöver vi din nya adress, anläggningsid, områdesid samt datum för inflytt. Uppgifterna ovan får du från ditt nya elnätföretag.

Nej. Du måste även anmäla utflytt/säga upp ditt nätavtal på den gamla adressen.
Om du har nätavtal via oss på Affärsverken kan du säga upp det här

Du kan också säga upp ditt nätavtal via telefon, mail eller ett besök i vår reception.
Till kundservice

Ja. Abonnemanget är knytet till mätaren och följer inte med dig. Många väljer att ha parallella nätavtal under en flytthelg, för att få tillgång till el på två ställen samtidigt.

Vi behöver anläggningsid, områdesid och adress. Det är viktigt att datum för inflytt är samma som hos elnätföretaget. Det är också viktigt att samma person står för elavtalet som för nätavtalet.

Nej. Affärsverken ingår inte bland de företag, som får reda på adressändring. Du måste som kund själv meddela oss på Affärsverken när du byter adress.

När du flyttar ska du säga upp ditt nätavtal och sedan gör vi en slutavläsning av din elmätare. Har du inte meddelat oss din utflyttning står du fortfarande för elen, fram till dess att vi har läst av mätaren.

Tänk på att du inte blir automatiskt utflyttad för att du lämnar in en adressanmälan. Du har olika möjligheter att säga upp ditt nätavtal; du kan göra en uppsägning via webben, besöka oss på kundservice, du kan ringa eller faxa. Glöm inte att lämna din nya adress till oss så att slutfakturan kommer till rätt adress.

Till uppsägning av nätavtal via webben

 

Faktura och betalning

Vi fakturerar dig en gång i månaden. Fakturan är baserad på förbrukningen månaden innan.

Ja, du är välkommen in till oss på Norra Smedjegatan 53 i Karlskrona.
Till kundservice

Om du tycker att din faktura är sen ta kontakt med oss på kundservice, så kan vi se om den är skickad. Har vi rätt adress, men den har försvunnit på vägen skickar vi en kopia till dig.

Till kundservice

Ja, för att beställa autogiro så ring eller besök vår kundservice.

Du kan också ladda ner en autogiroblankett via webben

E-faktura är en tjänst som gör att du kan ta emot och betala din faktura via din internetbank. Även om du har autogiro kan du få e-faktura och fakturabeloppet dras som tidigare från ditt bankkonto på förfallodagen. E-faktura är både säkert och miljövänligt.

Du beställer e-faktura via din internetbank. Nästkommande faktura skickas sedan som en e-faktura. För att tjänsten ska fungera måste det vara den som är ansluten till internetbanken som är kund hos Affärsverken.

Ja, kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Till kundservice

Elmätaren

Den fjärravlästa mätaren kommunicerar via elnät, Stadsnät eller GSM/GPRS.

En gång i månaden. Får vi, av tekniska skäl, inte in din avläsning kan det förekomma att din faktura baseras på uppskattad elförbrukning.

Nätområde

Spartips

Det finns många sätt att spara både energi och pengar.

Här har vi samlat några energispartips

De produkter som alstrar värme eller kyla, till exempel kyl, frys, spis, diskmaskin, tvättmaskin, elvärme, golvvärme med mera drar mest energi.

Senast ändrad: 2012-05-11 15:04